susur waktu

apa ada pada waktu? segalanya. perjalanan yang tiada henti, tidak mempeduli malam dan siang berganti. apa ada pada waktu? itu soalku, sekian banyak! jawab kata hati. pada waktu kita berjanji. pada waktu, kita mengikat tali-temali kehidupan, mengukuh tekad dan iman, mencipta mimpi. ah… waktu apapun, segala keberhasilan bukan bergantung waktu. engkau dan aku, kita mampu bersatu dalam satu waktu. engkau dan aku, bisa terlerai dalam satu waktu! engkau dan aku, bisa menangisi waktu yang berlalu. pada waktu, kita mampu terpenjara, ada yang leka kerananya… ada yang merdeka saat masanya, ada yang lara, ceria, ada gembira dalam luka, ada diragut bayangan…

apa ada pada waktu? kita menelusuri fasa-fasa yang bercampur, punya makna tersendiri. setiap fragmen memancar jutaan kilau. aku bisa kacau dan galau, tersentak aku kerananya. mimpi? waktu tidak pernah bermimpi, fikirku. ia bergerak tanpa sekali peduli siapa. cuba engkau menerjah, dia hanya berlalu diam sepi tapi penuh erti.

apa ada pada waktu? cinta hadir dalam waktu. tanpanya, waktu itu sekadar waktu. cinta menjadikan waktuku lebih bererti. menjadikan waktumu lebih bermakna. dan cinta dan waktu, meraut diriku dalam permaknaan yang mendasari jiwa. biar aku terpukul oleh badai waktu, jangan sekali aku dihanyutkan masa kerana cinta yang tiada.

cinta mohon diri, waktu membiar saja dan menjadi biasa-biasa cuma. aku bagaimana…

Alang Budiman
23 Novmber 2014
30 Muharram 1436H
Ahad, 10:22:16 pagi

About chairulfahmy

A writer.
This entry was posted in Luahan. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s