Hilang bahasa bak hilang jati diri

Oleh Chairul Fahmy Hussaini

MENGAPA mesti dibangsatkan bahasa sendiri dan mencelakakan jiwa bangsa?

Persoalan serupa saya kemukakan di laman rangkaian sosial Facebook saya baru-baru ini.

Bukan tujuan penulis sengaja bersikap ‘kurang ajar’ atau ingin menimbulkan polemik.

Ia timbul setelah melihat betapa rancu seorang pemuda Melayu memberi jawapan bercampur aduk – antara bahasa Melayu dengan Inggeris – saat diwawancara tentang penglibatannya dalam temasya perlumbaan kereta F1 yang berlangsung baru-baru ini.

Wawancara itu pula disiarkan di saluran televisyen Melayu.

Hakikatnya, bukan remaja lelaki itu sahaja bercakap demikian.

Ribuan lagi warga Melayu kita serupa itu – karyawan tidak terkecuali – simpang perinang apabila berbahasa ibunda.

Tanpa diduga, kenyataan saya di Facebook itu menarik perhatian beberapa rakan yang sama-sama merasakan pedihnya bahasa bangsa ‘dilacurkan’.

Seorang rakan berpendapat:

“Mungkin mereka merasakan kalau berbahasa ibunda macam dipandang kurang intelek.”

Bahasa, budaya dan Islam merupakan penanda jati diri rumpun Melayu.

Jadi, di mana silapnya?

Seorang lagi rakan menulis:

“Di mana salahnya: adakah kurang membaca atau buku Melayu itu kurang atau pergaulannya merepek meraban.

“Maaf, masalah ini semakin meruncing, orang seperti apa kita jika kita hanya mempertikaikan di sini tanpa membuat sesuatu… masih adakah jalan untuk memperbaikinya?”

Soalan beliau ini saya lontarkannya di sini agar lebih ramai mendengar rintihan hati kami yang mual melihat bahasa Melayu diperlekeh.

Namun komen seorang pelajar yang kini bertatih dalam bidang kewartawanan menarik perhatian saya.

Katanya: “Mungkin remaja kita kurang pendedahan kepada bahasa ibunda? Hmm…

“Pedagogi (teknik pengajaran) masa kini semuanya menggunakan bahasa Inggeris sahaja yang difahami dan digunakan seantero dunia.

“Antara melestarikan bahasa kita dengan mencapai tahap kemajuan di persada antarabangsa, (mana yang lebih diutama?) hmm…”

Kurang pendedahan pada bahasa Melayu?

Alasan ini agak sukar diterima memandangkan sumber yang ada mencukupi.

Memang ada di kalangan kita kerap mengadu bahan bacaan dalam bahasa Melayu di sini terhad.

Jika berlaku sekalipun, soal kurang bahan bacaan tidak seharusnya dijadikan sebab atau alasan bagi ‘menghalalkan’ pengabaian bahasa ibunda atau merosakkannya.

Seorang lagi teman menganggap punca pertuturan bahasa Melayu yang ‘compang-camping’ itu ialah kerana tiada rasa bangga atau penghargaan terhadap bahasa ibunda.

“Ia jadi terhakis dek persepsi yang keliru akan bahasa ibundanya sendiri.

“Lantaran itu, bahasa ibunda yang dituturkan secara bercelaru sebenarnya juga mencerminkan kepincangan jati dirinya.”

Sekali lagi soal jati diri dikemukakan.

Apakah ini teras penyebabnya?

Ia masih boleh dibahaskan tetapi usaha memartabatkan bahasa terletak bukan saja di tangan atau pundak para guru atau pencinta bahasa, malah di tangan masyarakat umum – ibu bapa, karyawan, penggiat pertubuhan persuratan, pemimpin masyarakat dan pemimpin politik – juga.

Lihat sahaja kebanyakan program sosial atau pendidikan kendalian badan-badan Melayu hari ini menggunakan bahasa Inggeris.

Padahal, kumpulan sasarannya ialah orang Melayu sendiri.

Ini mencerminkan betapa tiadanya kesungguhan daripada pucuk kepimpinan Melayu kita sendiri untuk memartabatkan bahasa yang sememangnya mengukuh jiwa bangsa.

Ini belum termasuk penggunaan bahasa Inggeris secara sewenangwenangnya oleh pemimpin masyarakat kita dalam menyampaikan ucapan di majlis-majlis yang anehnya rata-rata dihadiri orang Melayu.

Harus diingat, bahasa Melayu kita tetap Bahasa Kebangsaan Singapura. Ini perlu dihayati.

Benar, zaman berubah dan penyejagatan menuntut pendekatan baru dan berani untuk kita keluar daripada kepompong kelesuan demi mengorak langkah yang lebih dinamis.

Tetapi itu tidak bermakna kita harus menggadaikan bahasa Melayu. Bahkan kemajuan kita sebagai anggota rumpun Melayu akan tampak pincang tanpa penguasaan bahasa ibunda.

Hujah bahawa dengan berbahasa Inggeris sahajalah kita mampu ‘selari’ dengan tuntutan globalisasi merupakan alasan sempit dan cetek.

Sebenarnya, kefasihan bertutur pelbagai bahasa, termasuk bahasa ibunda (di sini bahasa Melayu untuk orang Melayu) memaparkan lambang tamadun.

Usah dinilai bahasa Melayu sekadar untuk berpuisi (menulis atau membaca sajak, pantun dan syair) sahaja. Di Indonesia dan Malaysia, ia sudah menjadi bahasa ilmu pengajian tinggi.

Ia warisan poyang yang bertujuan memperkasa zuriatnya agar kita memiliki harga diri.

Komentar | Pandangan
Berita Harian , Isnin
5 Oktober 2009
16 Syawal 1430H

About chairulfahmy

A writer.
This entry was posted in Pandangan and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s