Lompatan terbantut ke negara kanggaru

PANDANGAN

Oleh Chairul Fahmy Hussaini

SEJAK akhir-akhir ini, keduadua telefon saya – bimbit dan pejabat – sering berdering.

Kesemuanya bermula apabila berita berkenaan kalangan orang Melayu/Islam setempat yang tersangkak untuk berhijrah ke Australia (BH, 20 Jun).

Mereka yang tampil melahirkan rasa kecewa yang amat sangat terhadap sikap ejen penghijrahan, Hijrah World Migration (HWM), yang diamanahkan membantu mereka dalam menguruskan proses mendapatkan visa penduduk tetap negara itu.

Pemilik syarikat itu, Encik Mohammed Nasser Jamaludin, bekas warga Singapura, juga dikatakan tidak bersikap profesional dalam memberi khidmat kepada pelanggannya.

Encik Mohammed Nasser, kini warga Australia, turut didakwa sebagai memberi harapan kosong – bahawa mereka akan berjaya mendapatkan visa sekali gus berhijrah ke negara kanggaru itu.

Ada juga dakwaan bahawa beliau juga tidak menepati janji untuk memulangkan sebahagian wang pelanggan yang gagal permohonan visanya.

Terdapat beberapa lagi dakwaan lain dikemukakan mereka yang mengaku menjadi mangsa HWM atau Encik Mohammed Nasser.

Kata mereka, dalam usahanya ‘membantu orang Melayu di sini berhijrah ke Australia’, Encik Mohammed Nasser, 44 tahun, telah mengabui mata pihak berkuasa negara itu dengan memalsukan keterangan diri pemohon.

Selain ‘meningkatkan’ taraf pekerjaan mereka, beliau juga dikatakan menggunakan nama dan alamat syarikat yang tidak lagi wujud, sebagai majikan para pemohon.

Buktinya:

Seorang ibu dua anak tampil dan memaklumkan kepada akhbar ini bahawa HWM telah mengubah status dalam permohonannya daripada ‘suri rumah’ kepada ‘pembuat roti’.

Seorang pemuda berusia 32 tahun pula menyatakan Encik Mohammed Nasser mengubah status pekerjaannya daripada seorang ‘tukang paip’ kepada mekanik ‘hawa dingin dan peti sejuk’.

Seorang peniaga makanan berumur 41 tahun mendapati bidangnya diubah menjadi seorang ‘mekanik kereta’.

Disebabkan ‘kenaikan pangkat’ ini, kebanyakan pemohon dikatakan disenaraihitamkan oleh kerajaan Australia kerana memalsukan permohonan mereka.

Ada pula terpaksa menggunakan khidmat peguam untuk membersihkan nama yang tercoreng.

Andai ini benar, kedua-dua HWM atau Encik Mohammed Nasser tampak telah melakukan kesalahan serius – melanggar peraturan imigresen dan kod tatatertib Penguasa Pendaftaran Ejen Penghijrahan Australia (Mara).

Jika HWM ataupun pemilik syarikat itu benar-benar ingin ‘membantu orang Melayu/Islam’, mengapa harus berbohong atau memalsukan keterangan pekerjaan para pemohon?

Mengapa tidak berterus terang kepada pemohon pada peringkat awal lagi bahawa mereka tidak memenuhi syarat atau kriteria kerajaan Australia untuk memohon visa penduduk tetap negara itu?

Seperkara lagi, mengapa perlu HWM menyembunyikan berita kegagalan permohonan para pelanggannya, mengapa tidak dimaklumkan secara telus dan jelas?

Ramai cuba menghubungi HWM atau Encik Mohammed Nasser secara peribadi, malah, ada yang cuba menjejakinya di Melbourne, Australia, tetapi gagal.

Diharapkan Encik Mohammed Nasser dapat kembali ke sini dan jelaskan duduk perkara sebenar, apatah lagi nama dan kewibawaannya kini tergugat.

Benar, sebagai seorang yang bertanggungjawab, beliau telah menjawab setiap soalan yang dikemukakan akhbar ini semasa diwawancara bagi laporan yang disiarkan pada 20 Jun lalu.

Sayangnya, setiap jawapan itu hanya menimbulkan lebih banyak kecurigaan banyak orang terhadapnya.

Ini sama sekali tidak membantu memandangkan pemilik HWM itu disifatkan oleh seorang bekas pelanggannya, Encik Imran Musa, sebagai ‘satu aset kepada masyarakat Melayu/Islam di Melbourne’ dan ‘telah banyak berjasa dan membantu ramai orang yang bermasalah tanpa meminta sesen pun’.

Siswa doktor falsafah di Universiti Swinburne, Encik Ramli Puteh, kenal Encik Mohammed Nasser lebih dua tahun lalu. Dalam e-melnya, Encik Ramli berkata pemilik HWM itu ‘terlibat dalam banyak kegiatan kemasyarakatan dan sering memberi nasihat kepada pendatang baru di Melbourne’.

Jadi, Encik Mohammed Nasser perlu tampil dan berikan penjelasan terperinci.

Apa pun, episod ini harus dijadikan iktibar.

Pertama, sebagai pengguna atau pelanggan, jangan mudah mempercayai segala janji peniaga/usahawan sehingga sanggup mengeluarkan wang tanpa sebarang jaminan bertulis yang sah (daripada bank atau syarikat guaman berdaftar).

Kedua, sebagai seorang Muslim, kita disuruh agama agar perlu membuat penyelidikan sebelum mempercayai sebarang berita.

Ketiga, janganlah mudah percaya dengan lamaran ‘nak tolong sesama Melayu’ kerana ini bukan prinsip urus niaga yang melibatkan wang dan urusan pemerintah. Berurusanlah secara profesional.

Keempat, tiada jalan singkat untuk mencapai hasrat. Kerajaan Australia telah menggariskan syaratnya. Jika kita tidak memenuhi syarat, usah cari jalan tidak jujur.

Kelima, bertepuk sebelah tangan tidak berbunyi. Jadi, pelanggan HWM juga perlu menyalahkan diri sendiri kerana terlalu ghairah tanpa memikirkan setiap urusan ada risikonya.

Bagi Encik Mohammed Nasser pula, ingatlah pepatah warisan: Kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya.

Berita Harian | Komentar
Khamis, 2 Julai 2009
9 Rejab 1430H

About chairulfahmy

A writer.
This entry was posted in Pandangan and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Lompatan terbantut ke negara kanggaru

  1. please provide current/updated contact details of mohd nasser jamaluddin of hijrah world.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s