Kelima… dan mungkin ‘kan ada lagi

Surat peguam.

Tak salah aku, yang keempat atau yang kelima aku terima
sepanjang lapan tahun jadi wartawan.

Tak payah tanya lah pasal apa aku dapat surat tuntutan peguam tu…

Ginilah, selalunya surat-surat begini menuntut pihak akhbar tarik balik
laporan yang telah disiarkan, yang dianggap ‘negatif’ oleh mereka
yang berasa menjadi ‘mangsa’ laporan aku tu…

Orang-orang yang buat tuntutan ni selalunya tak peduli
yang segala fakta dalam laporan aku tu sebenarnya tepat.

Lazimnya, mereka buat tuntutan pasal nak jaga ‘imej’.

Tu belum dikira lagi caci-cerca, maki-hamun mereka-mereka
yang berasa diri menjadi ‘mangsa’ laporan ‘negatif’ aku tu…
cuma mereka-mereka ni tak pasang ‘loyar’ lah.

Tu pun belum kira dakwaan sesetengah ustaz  atau anggota parlimen
yang kata aku putar-belit kenyataan mereka setelah diwawancara 
sebaik diri tersepit dek teguran jemaah atau dimarah ‘orang atas’
yang ‘tak sebulu’ dengan kenyataan mereka tu.

Ah… banyak lagi lah. Kalau aku cerita pun takkan orang nak percaya.

Apapun,

Yang penting, aku tak aniaya orang.
Yang penting, aku kerja penuh ikhlas.
Yang penting, aku tak rampas periuk nasi orang.
Yang penting, aku tak jatuhkan harga diri, maruah orang.
Yang penting, aku tulis dengan jujur dan tak berat sebelah.

Tapi soalannya sekarang, jujur pada siapa? Adil pada siapa?

Betullah orang kata, reporter ni bak pelacur
Jadi tempat untuk melampias nafsu
mereka yang menghulur
rezekiku.

Nasib aku jadi seorang reporter…

Chairul Fahmy Hussaini
16 Oktober 2008
16 Syawal 1429H
Khamis, 12:34:20
tengah malam

About chairulfahmy

A writer.
This entry was posted in Luahan. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

