Usahakan imej bersih

SUARA ADAM

Golongan berumur harus ketengahkan contoh baik
untuk diteladani si muda

Oleh Chairul Fahmy Hussaini

SAYA dah tak tahu apa lagi nak cakap. Baru dua minggu lalu saya paparkan sikap sesetengah kaum Adam kita yang malas jaga penampilan diri.

Kalau si muda nampak ‘selekeh’, kebelakangan ini pulak yang berumur pun dah macam terjangkit, hingga ‘terserlah’ serembah-serembihnya.

Baju yang dipakai bukan saja nampak dah lusuh, gosokannya pun tak licin, hingga nampak garis gosokan tak tentu arah – macam budak kena rotan, berbilai.

Dah tu, rambut tak disisir rapi, jambang dan misai pun tak terurus. Songkok yang dipakai pun nampak berlapuk.

Gigi pula kuning jer…

Apa dah jadi ni pak cik?

Jangan gitu ah… tak bermakna umur makin lanjut kita dah tak perlu jaga keterampilan diri.

Malah, Islam sendiri menggalakkan umatnya sentiasa berimej bersih dan kemas.

Ini kerana ia mencerminkan keperibadian seseorang.

Sebagai seorang yang gemar memerhati gelagat masyarakat, saya berasa sungguh ironis kerana seharusnya mereka yang dah berumur ketengahkan contoh yang baik untuk diteladani golongan muda.

Tetapi sejak akhir-akhir ni kedua-dua generasi dah macam ‘pelanduk dua serupa’ – sama saja lagaknya – sama selekeh, sama serembah-serembih.

Baru-baru ni misalnya, semasa dalam MRT seorang pak cik berdiri depan saya.

Maaf cakap, perutnya mengalahkan si ikan buntal.

Seharusnya dia memakai baju yang agak besar sedikit tetapi tidak.

Dia pakai kemeja polo ‘Montagut’ yang kecil sedikit daripada saiz badan. Jadi amat terserlah kegendutannya.

Paling ‘best’ sekali, pusatnya betul-betul kat depan mata saya.

Sawan kita oi!

Itu satu hal, ada juga pak cik-pak cik kita ni macam tak tahu yang dalam dunia ni ada satu benda yang dipanggil ‘minyak wangi’.

O.K. kalau ya pun pak cik-pak cik, anggap ‘minyak wangi’ yang biasa dijual di kedai-kedai tu sebagai haram kerana dicampur alkohol, kita kan punya pilihan lain – minyak attar.

Kenapa tak gunakan?

Bukan susah nak dapat. Kat Geylang Serai, kat Kampong Jawa merata orang jual, tak mahal.

Lagipun, minyak attar bukan hanya untuk dipakai masa nak pergi sembahyang Jumaat saja.

Pakailah pak cik… ia mampu hilangkan bau keringat dan bau ketiak yang menusuk hidung tu.

Err… seperkara lagi pak cik, kalau nak pakai kasut, mesti pakai stokin.

Bukan apa, stokin dapat resap peluh kaki, jadi kaki kita tak berbau hangit apabila buka kasut.

Sebenarnya dalam soal penampilan diri ni kan, sesetengah kaum Hawa yang saing-saing umur pun sama serembah-serembihnya.

Iyalah, wajah lesu tak berbedak, tak bergincu.

Mentang-mentang usia dah nak masuk maghrib, pakai baju pun kena yang suram-suram warnanya, saiznya pun sama besar macam gebah.

Jangan gitu ah mak cik…

Walau dah berusia, kaum Hawa perlu sentiasa kekalkan penampilan menarik.

Hmm… satu lagi mak cik, rajin-rajinlah bersenam, biar kurang sikit lemak-lemak yang ‘terjojol’ di perut dan di punggung tu.

Saya katakan hal ni bukan apa, tapi apabila mengenangkan perut dan punggung mak cik yang ‘melambak’ apabila duduk tu… alahai…!

Jadi, ginilah mak cik, sekarang ni ramai di kalangan kita hadapi penyakit moden – kencing manis, darah tinggi, lemah jantung, yang selalunya berpunca daripada kegemukan.

Jadi rajin-rajinlah bersenam.

Pak cik pun mesti senam sama, biar kurang sikit gendutnya tu.

Oh ya, sebelum saya lupa: Buang rokok tu, buat kotorkan gigi saja…

Jadi hensem sikit!

Berita Harian | Ekstra!
Halaman 42
Sabtu, 30 Ogos 2008
28 Syaaban 1429H

About chairulfahmy

A writer.
This entry was posted in Pandangan and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s