Selekehnya bang!

Suara Adam

Sesetengah generasi muda kaum Adam dan Hawa pakai jeans, kemeja-T ke majlis kahwin

Bersama Chairul Fahmy Hussaini

TERUS terang saya nyatakan, kebelakangan ini kaum Adam kita macam dah malas nak jaga penampilan diri.

Kebanyakannya lebih senang dengan gaya ‘selekeh’ daripada kelihatan kemas dan segak.

Saya katakan begini kerana sesetengahnya lebih senang mengenakan jeans dan kemeja-T dalam apa jua majlis.

Apabila hadiri majlis perkahwinan, mereka pakai jeans dan kemeja-T.

Apabila pergi sembahyang Jumaat, mereka pakai jeans dan kemeja-T.

Apabila mereka ziarah pesakit atau hadiri kematian, sama aje lagaknya.

Memang tidak boleh dinafikan, cuaca republik ini panas sentiasa.

Namun, apakah ini bermakna kaum Adam kita akan terus-terusan berpenampilan selekeh?

Jangan gitu bang…

Iyalah, bukannya apa… saya percaya ramai di kalangan anggota masyarakat kita sebenarnya sudah jelik melihat trend ini.

Lebih teruk lagi, sudahlah berpakaian kemeja-T berserta jeans, ada pula tu, membiarkan saja orang ramai melihat tatu mereka yang dicacah di seluruh badan.

Buruk!

Tetapi sebenarnya, kaum Hawa juga tidak terkecuali.

Mereka pun sama hebat, sama tak sedap.

Ada sesetengah tu tak peduli majlis, tetap berkemeja-T dan berseluar jeans.

Cuma dalam zaman yang serba maju ini dan dengan kaum Hawa lebih tinggi pendidikannya, sesetengah mereka macam dah tak tau bagaimana nak pakai seluar dengan betul.

Saya kata begitu kerana ada tu mengenakan jeans yang hanya mencecah paras pinggang, dan bukan betul-betul di atasnya.

Jadi apabila mereka duduk, nampaklah alur buntut.

Hampa memikirkan mereka dah tak peduli langsung adab sopan…

Cik Kak oi! Tolonglah… buruk sangat nampakkan alur buntut tu.

Lagipun… malu sikit dengan kanak-kanak yang nampak…

Tetapi tiada siapa boleh lawan cara berpakaian satu lagi golongan Hawa yang gemar berpakaian kemeja-T putih melekat tubuh dan mengenakan coli yang warnanya… aduh mak! boleh buat Mak Minah di dapur jadi sawan – merah bukan kepalang!

Hmm… Cik Siti oi! Kepada siapa yang awak nak tonjolkan ‘perada’ awak tu?

Ginilah… Melayu ni terkenal sangat dengan kesantunannya.

Gadis Melayu pula, amat dikenali dengan kelembutannya.

Bak kata penyanyi Othman Hamzah dalam lagunya Gadis Melayu:

‘Siapa bilang gadis Melayu tak menawan, tak menarik hati, tiada memikat…’

Kan?

Jadinya… dalam soal berpakaian tu, elok-eloklah sikit…

Dalam hal ini, saya fikir masyarakat secara amnya dan penggerak dunia fesyen perlu memain peranan mencari huraian bagaimana nak kembalikan ‘kekacakan’ kaum Adam dan keanggunan kaum Hawa kita.

Mungkin elok kiranya balai rakyat mendapatkan pakar rias dan dandanan mengadakan semacam kelas untuk kaum Adam dan Hawa.

Kelas ini memberi panduan mudah tentang cara pemakaian yang sesuai dengan majlis-majlis yang dihadiri.

Badan-badan yang punya jalinan dengan generasi muda malah boleh adakan pertandingan rekaan fesyen atau dandanan sebagai menggalak generasi muda Adam dan Hawa kita punya penampilan kemas dan menarik.

Atau mungkin, kedai-kedai potong rambut yang diusahakan kaum Adam kita boleh memikirkan cara kreatif menggalak generasi lebih muda berpakaian senonoh.

Jadi taklah mereka berpakaian kemeja-T atau lebih buruk lagi, mengenakan jersi sukan semasa menghadiri majlis orang kahwin atau acara keramaian yang lain!

Akhir sekali, ibu bapa dan generasi lebih tua perlu juga main peranan, tegur-tegurlah anak-anak dan cucu-cucu kita tu…

Berita Harian | Ekstra
Mukasurat 36
Sabtu, 9 Ogos 2008
7 Syaaban 1429 H
bersamaan Hari Kebangsaan Singapura ke-43

About chairulfahmy

A writer.
This entry was posted in Pandangan and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s