Kata-kata pedas, tohmahan semuanya hanya… cubaannn

10 12 2007

“Saya tak ampunkan awak dunia akhirat!”

Kata-kata yang dilemparkan kepada saya pada April 2004 masih terngiang-ngiang di telinga saya sehingga kini.

Ucapan yang dilahirkan dalam nada cukup keras itu disuarakan seorang wanita yang tidak berpuas hati dengan laporan-laporan saya berhubung perbicaraan yang sedang dilalui suaminya.

Si suami, seorang ustaz yang cukup dikenali ketika itu, tidak mengaku bersalah atas tuduhan bersubahat dengan seorang lelaki untuk mengimport tiga paket ‘sayuran hijau’ yang dipercayai ganja dan minta dibicarakan.

Namun, belum sempat hukuman dijatuhkan ke atasnya, suami wanita itu telah meloloskan diri dan kini dipercayai bersembunyi di luar negara.

Tidak dinafikan, luahan pedas wanita itu adalah hukuman paling berat yang saya terima daripada seseorang sejak menjadi wartawan Berita Harian, lapan tahun lalu.

Ini tidak termasuk tiga surat peguam yang tiba di meja saya yang dikirimkan mereka yang tidak berpuas hati terhadap tiga laporan berita bagi tiga kes berasingan yang saya hasilkan sebelum ini.

Alhamdulillah, tiada satu pun surat tuntutan peguam itu yang menyebabkan pihak majikan terpaksa mengeluarkan kenyataan maaf atau ganti rugi bagi pihak saya memandangkan segala apa yang ditulis dan dilaporkan dalam akhbar ini adalah di atas landasan kebenaran.

Baru-baru ini pula, banyak kritikan pedas daripada pembaca dan asatizah berhubung saranan saya agar para asatizah mencontohi cara cendekiawan agama, Cik Karen Armstrong, mengupas isu dan konsep ‘ihsan’.

Amat dikesalkan apabila maklum balas mereka berubah menjadi satu tohmahan.  

Seorang penulis, yang mengaku dirinya sebagai mahasiswa Universiti Al-Azhar, Mesir, menggunakan nama samaran Azahariyun Graduate’ mengirimkan pandangan beliau lewat e-mel kepada saya baru-baru ini dan berkata:

“Besar kemungkinan awak kekurangan didikan agama mahupun mendengar ceramah
atau motivasi daripada cendekiawan Islam sejak kecil. Tapi masih belum terlambat masih ada masa.”

Tohmahan yang beliau lempar amat besar sekali.

Sedih agaknya hati ibu apabila mendapat tahu anaknya dikatakan sedemikian.

Susah payah beliau menghantar anaknya belajar mengaji sehingga khatam Al-Quran, mempelajari tajwid dan ilmu berzanji dan pastikan saya tamat pendidikan madrasah.

Tetapi saya tidak marah atau berdendam dengan segala tuduhan dan tohmahan
kerana bagi saya kesemua ini adalah pancaroba dan asam garam hidup yang mewarnai dunia seorang wartawan…

- Berita Harian, 19 Julai 2007, Khamis

Ini merupakan salah satu daripada siri komentar khas yang ditulis para wartawan Berita Harian yang merakam detik-detik pahit manis, jerih-payah mereka sepanjang bertugas dalam bidang kewartawanan sebagai meraikan ulang tahun ke-50 akhbar ini, yang pertama kali diterbitkan pada 1 Julai 1957.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,105 other followers

